Dank je wel voor je aanmelding

Via onderstaande mogelijkheid kun je het “spiekbriefje” over Diafragma downloaden. Veel plezier ermee.

Wil je de blog berichten en uitleg over Diafragma, Sluitertijd en ISO nog even nalezen, scroll dan naar beneden voor de blog-artikelen.

G

Hoe werkt het Diafragma (F)

Veel mensen denken bij fotografie aan makkelijk foto’s maken, maar foto’s maken is lastiger dan je denkt. Ik zeg zelf iedereen kan kiekjes maken, maar een foto is een ander verhaal. Een camera is niet zo ingewikkeld dan de meeste denken (je hebt namelijk 85% niet nodig).

Elke foto dat je maakt heeft een bepaalde sluitertijd, met de automatische stand zal je er wel niet veel van af weten. Want dan doet de camera het automatisch voor je, je hebt er dan ook niet veel controle over. Als fotograaf wil je bewust keuzes maken in je foto’s.

Wat is ISO?

De ISO waarde staat voor de gevoeligheid van de sensor voor licht. Hoe hoger de ISO waarde hoe gevoeliger voor licht. Een dubbele ISO betekent ook een tweemaal hogere gevoeligheid voor licht. Dit kan handig zijn als je te maken hebt met moeilijke lichtomstandigheden waarbij je eigenlijk gebruik zou moeten maken van een flitser.

Pin It on Pinterest